
PL
Akwarela w swojej różnorodności, elegancji i lekkości jest podstawowym tematem mojej pracy. Urodziłam się w 1943 roku, ukończyłam Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych i Użytkowych w Berlinie Weißensee.
Wyposażona w obszerne ogólne zaplecze artystyczne i praktyczne, mogłam rozpocząć projektowanie w Oberlausitzer Textilveredlung. Ważna była jednak również znajomość rynku i trendów w modzie. Należało opanować i włączyć takie tematy jak folklor afrykański, azjatycki i andyjski, ale także folklor europejski. Natura i abstrakcja, antypody artystycznego projektowania, miały stać się dla mnie polem działania na całe życie. Moją pasją od zawsze był kolor, jego silne działanie psychologiczne. Dzięki różnym markom farb, rzadkim papierom i ekstremalnym technikom malarskim, radość eksperymentowania nie miała granic. Zachęcony przez prof. Arno Mohr i prof. Fehliga, wykładowców na uniwersytecie, moim życiowym zadaniem stało się ciągłe i wszędzie uważne obserwowanie otoczenia, ludzi i życia codziennego.
Przez lata zaowocowało to licznymi szkicami, studiami i opowieściami narracyjnymi, które przekazywałem wielu pokoleniom w swojej pracy artystycznej na kursach i warsztatach malarskich. Do dziś jestem aktywna zawodowo i chętnie uczestniczę w warsztatach i plenerach, a także w wystawach indywidualnych i zbiorowych po obu stronach Nysy Łużyckiej.
DE
Aquarell in seiner Vielfältigkeit, seiner Eleganz und Schwerelosigkeit, ist der Grundtenor meines Schaffens Jahrgang 1943, absolvierte ich ein Studium an der Hochschule für Bildende und Angewandte Kunst in Berlin Weißensee.
Mit einem umfassenden allgemeinen künstlerischen und praktischen Rüstzeug ausgestattet, konnte ich in der Praxis mit der Entwurfstätigkeit in der Oberlausitzer Textilveredlung beginnen. Dabei waren aber auch die Marktkenntnisse und Mode-Tendenzen von Bedeutung. Trendthemen wie Afrikanische, Asiatische und Andenfolklore mussten beherrscht und eingearbeitet werden, aber auch Europäische Folklore. Natur und Abstraktion, Antipoden künstlerischer Gestaltung, sollten zu einem lebenslangen Betätigungsfeld werden. Meine Leidenschaft galt von jeher der Farbe, ihrer starken psychologischen Wirkung. Mit unterschiedlichen Farbfabrikaten, seltenen Papieren und extremen Maltechniken waren der Experimentierfreude keine Grenzen gesetzt. Durch Prof. Arno Mohr und Frau Prof. Fehlig, Dozenten der Hochschule, angeregt wurde es geradezu meinen Lebensaufgabe, ständig und überall die Umwelt, die Menschen, den Alltag mit wachen Augen zu betrachten.
Dadurch entstanden in den vielen Jahren zahlreiche Skizzen, Studien und erzählende Geschichten die ich in meiner künstlerischen Arbeit an viele Generationen in Malkursen und Workshops weitergegeben habe. Bis heute bin ich Aktiv und beteilige mich sehr gern an Workschops und Pleinairs, sowie Personal-und Gruppenausstellungen beiderseits der Neiβe.
